V TROÇKİNİN TASFİYECİ GÖRÜSLERİ
Troçki, konuyla ilgili görüşleri hakkında yeni dergisinde mümkün olduğunca az
şey söylemeyi yeğledi. Put Pravdi (No. 37) Troçkinin ne illegalite sorunu, ne
de legal bir parti için mücadele şiarı vs. üzerine tek bir sözcük bile
etmediğini daha önce belirtmişti. İşte bu nedenle biz, herhangi bir
ideolojik-politik fizyonomiden
yoksun ayrı bir örgütlenmenin ortaya çıkmak istemesi durumununda, başka şeylerin yanı
sıra,
en kötü
fraksiyonculuktan söz ettik.
Troçki görüşlerini açıkça ortaya sermek istemese de, dergisinin tam bir dizi
pasajı, onun gizliden gizliye ve üstü örtülü olarak hangi görüşleri savunduğunu
gösteriyor.
İlk sayının daha ilk yazı kurulu makalesinde şunları okuyoruz:
Devrim öncesi sosyal-demokrasi bizde sadece fikirleri, hedefleri
itibariyle bir
işçi
partisi idi. Gerçekte ise, o zamanlar uyanmaya başlayan işçi sınıfını peşinden
sürükleyen Marksist aydınların bir örgütüydü
(s. 5).
Bu, gerçekte Parti'nin
yadsınmasına başlangıç olan, herkesin bildiği liberal ve tasfiyeci nakarattır. Bu nakarat,
tarihsel olguların çarpıtılmasına dayanır. Daha 1895/96 yıllarının grevleri, hem
ideolojik, hem de örgütsel olarak sosyal-demokrasiyle bağlı proleter bir
kitle
hareketi yaratmıştı. Bu grevlerde, ekonomik ve ekonomik olmayan ajitasyonda
aydınlar işçi sınıfını
peşinden mi sürüklemiştir!!?
Ya da önceki döneme kıyasla 19011903 yıllarında devlete karşı işlenen suçlar
üzerine verileri alalım. Kurtuluş hareketine katılan (devlete karşı suç işlemek
yüzünden kendilerinden hesap sorulan) her 100 kişinin meslekleri
şöyleydi: |
Dönem |
Tarım |
Sanayi ve |
Serbest Mes. |
Belirsiz mesl. |
|
|
Ticaret |
ve Öğrenci |
ve Mesleksiz |
18841890 |
7,1 |
15,1 |
53,3 |
19,9 |
19011903 |
9,0 |
46,1 |
28,7 |
8,0 |
Rusyada henüz Sosyal-Demokrat Partinin
olmadığı, hareketin henüz Narodnik olduğu seksenli yıllarda, aydınların ağırlıkta
olduğu görülüyor: katılanların yarısından çoğunu oluşturuyorlardı.
Fakat bu tablo artık bir Sosyal-Demokrat Parti'nin var olduğu, eski Iskranın
faaliyetini sürdürdüğü 19011903 yıllarında tamamen değişti. Artık aydınlar
harekete katılanlar arasında
azınlığı
oluşturuyorlar, artık
işçilerin
sayısı (sanayi ve ticaret) aydınlardan fazla, işçilerle köylüler ise birlikte
toplam sayının yarısından fazlasını oluşturuyorlar.
Tam da Marksizm içindeki eğilimlerin mücadelesi içinde, sosyaldemokrasinin
küçük-burjuva aydın
kanadı, önce Ekonomizm (18951903), sonra Menşevizm (19031908), daha sonra da
Tasfiyecilik (19081914) kendisini gösterdi. Troçki, Parti'ye karşı
Tasfiyecilerin ileri sürdükleri iftiraları tekrarlıyor ve bunu yaparken de yirmi
yıllık eğilimler arası Parti-içi mücadeleye değinmekten korkuyor.
İşte bir başka örnek:
Rus sosyal-demokrasisi parlamentarizme karşı tutumunda (öteki ülkelerde
olduğu gibi) aynı üç safhadan geçmiştir
ilkönce boykotçuluk
sonra
parlamenter taktiğin ilkesel olarak kabulü, ancak
(mükemmel bir ancak,
fiçedrinin şu cümleyle anlattığı ancakın aynısı: Kulaklar alın hizasını
geçmez, hayır, geçmez!)
salt ajitatif amaçlarla
ve son olarak
Duma
kürsüsünden güncel taleplerin öne sürülmesi
(No. 1, s. 34).
Tarihin yine Tasfiyeci tarzda çarpıtılması. İkinci ile üçüncü aşama arasındaki
fark, reformizm ve oportünizm savunmasını gizliden gizliye buraya taşımak için
icat edilmiştir. Sosyal-demokrasinin parlamentarizme karşı tutumunda bir aşama
olarak boykotçuluk olmamıştır.
Ne Avrupada (orada anarşizm vardı ve anarşizm kaldı)
ne de Rusyada; ki Rusyada örneğin Bulygin Dumasını boykot,
sadece belli bir kurumla ilgiliydi,
hiçbir zaman parlamentarizmle bağıntılandırılmadı ve boykotu saldırının devam ettirilmesi
uğruna liberalizmle Marksizm arasındaki mücadele yarattı. Bu mücadelenin
Marksizm içindeki iki akımın mücadelesine nasıl yansıdığı konusunda Troçki tek
söz etmiyor.
Tarihe dayanıldığında, somut sorunlar ve çeşitli eğilimlerin sınıfsal kökleri
açıklanmak zorundadır: sınıf mücadelesini ve Buligin Dumasına katılım hususunda
eğilimler arasındaki mücadeleyi Marksistçe incelemek isteyen biri, orada liberal
işçi politikasının köklerini görecektir. Fakat Troçki, somut sorunlara
yan çizmek
ve bugünkü oportünistleri haklı çıkarmak ya da buna benzer bir şey inşa etmek
için tarihe dayanıyor.
Fiilen diye yazıyor bütün eğilimler tarafından, bir ve aynı mücadele ve
parti inşası yöntemleri kullanılıyor İşçi hareketimizde bir liberal tehlike
üzerine koparılan yaygara, gerçekliğin sadece kaba sekter bir karikatürüdür
(No. 1, s. 5 ve 35).
Bu, Tasfiyecileri çok açık ve son derece öfkeli bir şekilde savunmadır. Ancak
biz buna rağmen yakın tarihli küçük bir olgudan
söz edeceğiz Troçki salt laf üretiyor, biz işçilerin bizzat olgu üzerine
kendi başlarına düşünmelerini diliyoruz.
Severnaya Raboçaya Gazetanın 13 Mart tarihli sayısında şunları yazdığı bir
olgudur:
İşçi sınıfının önünde duran belli, somut bir görevi Dumayı (basın üzerine
çıkarılacak) yasa tasarısını reddetmeye zorlamak öne çıkarmak yerine,
kısaltılmamışşiarlar muğlak mücadele formülü öne sürülmekte, aynı zamanda,
işçilerin legal basınları için mücadelesini güçsüzleştirmekten başka bir işe
yaramayacak olan illegal basın için reklam yapılmaktadır.
Bu, Tasfiyecilerin politikasının açık, belgesel ve net olarak savunulması,
Pravda yandaşlarının politikasının ise eleştirilmesidir. Peki şimdi ne olacak?
Bu sorunda iki eğilimin de bir ve aynı mücadele ve parti inşası yöntemlerini
kullandıklarını söyleyecek, meselelere vakıf birini bulmak mümkün mü? Burada
Tasfiyecilerin
liberal
bir işçi politikası
yürütmediklerini
söyleyecek meselelere vakıf birini bulmak mümkün mü? Burada işçi hareketinde
liberal tehlikenin uydurulduğunu söylemek mümkün mü?
Troçki olgulardan ve somut belirtilerden kaçınıyor, çünkü bunların hepsi onun
öfkeli yaygarasını ve cafcaflı laflarını acımasızca çürütüyor. Kurum kurum
kurumlanarak kaba sekter bir karikatür di-ye açıklama yapmak elbette çok
kolay. Ve muhafazakâr fraksiyonculuğun köleliğinden kurtulmak üzerine daha
güçlü ve daha cafcaflı laflar etmek de hakeza zor değil.
Fakat bu pek kelepir bir tarz değil mi? Bu silah, Troçkinin liseliler önünde
parladığı zamanların deposundan alınma değil mi?
Troçkinin öfkelendiği ileri işçiler, yine de kendilerine şunun açıkça ve net
olarak söylenmesini istiyorlar: Somut politik kampanyanın sözü edilen
değerlendirilmesinde açıkça ifade edilen mücadele ve parti inşası yöntemlerini
onaylıyor musunuz? Evet mi, hayır mı? Eğer evetse, o zaman bu bir liberal işçi
politikasıdır, Marksizme ve Parti'ye ihanettir, ve
böyle bir politikayla,
böyle bir politika
güden gruplarla barıştan ya da birlikten söz etmek, kendi kendini ve
başkalarını aldatmak demektir.
Hayır mı? O zaman bunu açıkça söyleyin. Fakat lafla günümüz işçilerini
derinlemesine etkilemek, tatmin etmek ve korkutmak mümkün değildir.
Ayrıca: Tasfiyecilerin aktarılan alıntıda açıkladıkları politika liberal açıdan
bile aptalcadır, çünkü Dumada yasanın kabul edilmesi, Bennigsen gibi Komisyonda
kartları tamamen açan Zemstvo Oktobristlerine bağlıdır.
*
Rusyadaki Marksist hareketin eski katılımcıları Troçki figürünü çok iyi
bilirler ve onlar için onun hakkında konuşmaya değmez. Fakat genç işçi kuşağı
onu bilmiyor, ve onun hakkında konuşmak gerekir, çünkü o, gerçekte aynı şekilde
Tasfiyecilikle Parti arasında yalpalayan beş yurtdışı grupçuğunun tümü için
tipik olan bir figürdür.
Eski Iskra zamanında (19011903), yalpalayan ve Ekonomistlerden
Iskracılara, Iskracılardan Ekonomistlere geçen bu kişilere Tuşino firarileri
damgası vurulmuştu (Rusyadaki karışıklık döneminde bir kamptan ötekine geçen
savaşçılar böyle adlandırılıyordu*).
Tasfiyecilikten söz ederken, yılların seyri içinde ortaya çıkan, Parti'nin
yirmi yıllık tarihi içinde Menşevizm ve Ekonomizmle iç içe geçen ve belli
bir sınıfın, liberal burjuvazinin politikası ve ideolojisiyle ilintilenmiş belli
bir ideolojik akımı saptıyoruz.
Tuşino firarileri kendilerinin fraksiyonlarüstü olduklarını açıklıyorlar ve
bunun biricik nedeni, görüşlerini bugün bir fraksiyondan, yarın bir başka
fraksiyondan ödünç almalarıdır. 19011903 yıllllarında Troçki, ele avuca
sığmaz bir Iskra taraftarıydı ve Ryazanov, onun 1903 yılındaki Parti
Kongresi'ndeki rolünü, Leninin
* 17. yüzyıl başındaki karışıklık dönemi, köylü ayaklanmaları ve Çarlar Boris Godunov ve Vasili fiuyskiye
karşı düzme Dimitrinin savaşları; ikinci, düzme Dimitrinin ordugâhı ve
sarayı Moskovanın 15 km. kuzeybatısında bulunan Tuşinodaydı.
Alm. Red.
sopası olarak niteliyordu. 1903 sonunda Troçki bu kez ele avuca sığmaz bir
Menşevik olmuştu, yani Iskra taraftarlığından Ekonomistlere geçmişti; eski
Iskra ile yenisi arasında bir uçurum olduğunu açıkladı. 1904/1905 yılında
Menşeviklerden ayrılıp, yalpalayan bir tutum alarak kâh (Ekonomist)
Martinovla birlikte çalışır, kâh kaba-solcu sürekli devrimi ilan eder.
1906/1907 yıllarında Bolşeviklere yakınlaşır, 1907 ilkbaharında ise Rosa
Luxemburgla dayanışma içinde olduğunu açıklar.[97]
Dağılma döneminde uzun fraksiyonel olmayan yalpalamalardan sonra yeniden sağa
sapar ve 1912 Ağustosunda Tasfiyecilerle bir blok oluşturur. fiimdi yine
onlardan ayrılıyor, fakat
meselenin özü itibariyle onların zavallı düşüncelerini tekrarlıyor.
Bu tür tipler, Rusyada proleter kitle hareketinin henüz uyuduğu ve herhangi
bir grupçuğun, başkalarıyla birleşmekten söz eden bir akım, bir grup, bir
fraksiyon, tek sözcükle bir güç olarak görünmek için yeterince yer bulduğu
dünün tarihsel oluşumları ve formasyonlarının enkazı olarak tipiktir.
Genç işçi kuşağının,
ne 1908den beri Tasfiyecilikle ilişkiyi belirleyen ve saptayan parti kararlarını,
ne de
sözü edilen kararların eksiksiz tanınması temelinde, çoğunluğun
birliğini
fiilen gerçekleştirmiş olan Rusyanın modern işçi hareketinin deneyimine
herhangi bir biçimde güvenmek istemeyen, inanılmaz iddialarla ortaya çıkan
kişilerin ne mal olduğunu tam olarak bilmesi gerekir.
Mayıs 1914